Wat is een aanwerving

Jurist Nijmegen

 

Een jurist of rechtsgeleerde werkt gewoonlijk in een team van drie: een advocaat of paralegal, een griffier en een onderzoeker. De taak van de jurist bestaat erin de bevindingen van dit drietal samen te vatten en conclusies te trekken over de relatieve verantwoordelijkheden van de betrokken partijen in een bepaalde zaak. Dit gebeurt door metaforisch conclusies te trekken en de grotere vraagstukken aan de orde te stellen.

Formele kwalificaties zijn voor dit beroep niet nodig. Kennis op het betrokken gebied en bewijzen verkregen door studie of ervaring op de werkplek zijn gewoonlijk voldoende. Voor bepaalde soorten werk is soms echter certificering of erkenning van vaardigheden en bekwaamheden nodig.

Spannende beroepen

Juristen in de advocatuur hebben de keuze uit een aantal boeiende en uitdagende beroepen. Zo gevarieerd is de aard van het beroep, dat niet elk gebied hetzelfde scala aan activiteiten en kwalificaties biedt. Juryleden kunnen werken als referent voor advertenties, interne en externe aspecten van juridisch werk. Zij kunnen ook worden gevraagd om verklaringen van getuigen af te nemen.

Afhankelijk van de tijd en geld die wordt geïnvesteerd in het werven en opleiden van nieuw personeel, kunnen de kosten voor het vinden en inhuren van personeel ontmoedigend zijn. Dit is waar een wervingsbureau om de hoek komt kijken. De expertise van het bureau stelt het in staat de beste kandidaten met vaardigheden op specifieke gebieden te vinden en te identificeren. Het kan voldoen aan flexibele eisen en vereisten op het gebied van werkorganisatie enzovoort. Deze bureaus beschikken gewoonlijk over een grote database van potentiële kandidaten die werk zoeken in richtingen die overeenstemmen met hun vaardigheden en vereisten.

De rol van een headhunter

Hoewel ervaring op het gebied van het recht niet kan worden vervangen, kunnen kwalificaties op niet-juridische gebieden, zoals human resources, bedrijfskunde of zelfs financiën, worden gecombineerd met een juridische studie om een redelijk geprijsd beloningspakket te ontwikkelen.

Het is normaal dat headhunters vanaf het allereerste begin bij het proces betrokken zijn. Anderen bellen potentiële kandidaten koud op, maken gebruik van verschillende media – waaronder kranten en het world wide web – om een vacature bekend te maken. headhunters kunnen zelfs sollicitaties bezoeken om de details glad te strijken.

Hun rol bestaat erin de beste persoon te vinden uit een grote stapel cv’s. Sommige headhunters specialiseren zich in een bepaalde bedrijfstak, door kandidaten te zoeken die in die sector gespecialiseerd zijn.

Executive search

De meest complexe toepassing van headhunting is meestal die van executive search. Dit is een veel meer gespecialiseerde rol die een grondige kennis vereist van de kwalificaties van een kandidaat, zijn ervaring en zijn werkstijl.

Dit soort headhunting gebeurt typisch op de meest senior niveaus van de organisatie, zoals het CEO of CFO niveau. Voor dit soort posities zal de headhunter nauw samenwerken met de cliënt, gebruik makend van een gestructureerde aanpak die programma’s voorstelt en het potentieel van hun relatie maximaliseert.

Headhunters werken soms als recruiters voor een specifiek bedrijf, maar soms ook als onafhankelijke contractanten.

Wervingsbureaus

Op zo’n afgelegen en concurrerende arbeidsmarkt als vandaag de dag hebben sommige organisaties de handmatige werving, inclusief in-house human resources, nog niet opgegeven en maken ze wellicht nog steeds gebruik van een of andere vorm ervan. Er zijn echter veel nuttige aspecten aan het uitbesteden van dit soort headhunting aan een extern bureau.

Het meest voor de hand liggende voordeel is dat het met een overzichtelijk plan eenvoudiger is om de verschillende variabelen in het oog te houden; het is minder ontmoedigend voor de werkgever en het bureau. Het is ook aanzienlijk gemakkelijker en goedkoper voor de werkgever, omdat hij vaak kan aangeven hoe het proces op een efficiënte manier kan worden aangepakt.

Het is ook de moeite waard om te overwegen specifieke taken uit te besteden, zoals scope management of het bijhouden van werknemers. Als u ervoor kiest deze taken uit te besteden, kunt u zich concentreren op wat u het beste kunt, wat een voordeel is omdat u zich dan kunt richten op andere aspecten van het runnen van een bedrijf.

Een ander voordeel van het uitbesteden van werving en selectie zijn de potentiële voordelen voor klanten. Misschien ontdekt u dat een bepaald aspect van het proces goed werkt in een bepaalde markt en kunt u hier toegang toe krijgen zonder de verantwoordelijkheid van het hele proces te hoeven dragen. De kosten voor het opzetten van een nieuw kantoor zijn bijvoorbeeld wellicht lager in dichtbevolkte steden, waar wellicht meerdere bedrijven de verantwoordelijkheid moeten dragen. In deze gevallen zou het uitbesteden van het traceren van kantoorruimte een aanzienlijke kostenbesparing opleveren.

Het is ook belangrijk om na te denken over het type headhunter dat u gebruikt. Sommige bieden gewoon wervingsdiensten aan bedrijven aan en treden op als een agent voor kandidaten; maar andere bedrijven zijn werknemersgericht en rekenen de werkgevers voor de kandidaten die ze doorsturen. Hoewel deze headhunting-diensten meer kunnen kosten dan een louter op dienstverlening gebaseerde aanpak, rapporteert het uitbesteden van werving aan een wervingsbureau over de kwaliteit van de dienstverlening en de efficiëntie waarmee deze wordt uitgevoerd. Het is aanzienlijk betrouwbaarder en handelt op een meer proactieve manier. Als de dienst duur is, is de kans groter dat het bureau in bedrijf blijft en de kans dat een klant klant blijft, is groter.

Er zijn echter ook nadelen, die kunnen worden overwonnen.

 

LEES MEER :

Hulp bij ontslag

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *